Laman

Selasa, 22 Mei 2012

Ayatollah al Uzma Sayyid Ali al Sistani

 
Salam wa rahmatollah. Dengan nama Allah, serta solawat ke atas Nabi dan keluarganya.

Untuk lebih dari setengah abad, Ayatollah al Uzma al Khoie menjadi sumber rujukan yang nyata dan jelas bagi ramai sarjana yang pernah menjadi pelajar beliau, yang kemudiannya menjadi susuk ulama yang agung. Antara pelajar beliau yang paling menyerlah, ialah Ayatollah Sistani, yang terkenal dengan kebijaksanaan, ketinggian ilmu dan berbakat besar. Di sini, saya akan membincangkan seringkas mungkin tentang biografi marja al taqlid saya agar dapat dikongsi oleh kita semua. Semoga Allah swt melindungi semua ulama kita, dan menjadikan diri kita mencontohi sifat mulia mereka.


Kelahiran

Ayatullah Al-uzhma Sistani dilahirkan di bandar Mashad pada tahun 1349 H. dan dari keluarga ulama yang taat beragama.

Setelah menamatkan ilmu-ilmu asas dan peringkat menengah ( suthuh ), beliau mula mengkaji ilmu mantiq dan teologi di bawah bimbingan guru-guru besar hauzah. Di bandar kelahirannya pula beliau memulakan kajian-kajian Bahtsul kharij fiqih dan menyelesaikannya dengan baik di bawah bimbingan Allamah Mirza Mahdi Isfahani ra

Pada tahun 1368 H., beliau berhijrah ke bandar Qom. Di sana beliau meneruskan kerjaya ilmiahnya dalam bidang ilmu fiqih dan ushul fiqih di bawah asuhan sejumlah ulama ‘dan ahli undang-undang tempatan, termasuk marja’ (pemegang kuasa ijtihad) besar masa itu, Ayatullah Al-uzhma Sayid Burujerdi ra yang menjadi gurunya dalam ilmu ushul dan fiqih.Selain itu, Sayid Sistani juga belajar banyak ilmu yang lain, khususnya ilmu Rijal dan hadis pada beliau.

Pada kesempatan lain, beliau juga hadir dalam rangkaian kuliah-kuliah Sayid Hujjat Kuhkamarei ra, seorang ahli undang-undang tersohor dan ulama-ulama yang lain secara intensif.

Genap 3 tahun  pendidikan agama di Qom, Ayatullah Al-uzhma Sistani kembali ke Najaf, Iraq; pusat kegiatan ilmiah dan spiritual, pada tahun 1371 H.

Di Najaf, beliau mengikuti kuliah mujtahid-mujtahid kaliber dunia secara intensif, seperti Ayatullah Al-uzhma Hakim. Di bidang fiqih dan ushul, beliau lebih aktif mengikuti kuliah-kuliah Ayatullah Al-uzhma Khu `i ra, dan selama sepuluh tahun, Ayatullah Sistani mengikuti satu pakej lengkap ilmu ushul yang diberikan oleh Syeikh Husein Al-Hilli.

Pada tahun 1381 H., beliau membuka kuliah perdananya dengan kajian istimewa kitab Al-Makâsib , karya Syeikh Ansari ra kemudian dilanjutkan dengan mensyarahi kitab Al-’Urwatul Wutsqâ . Selang 3 tahun kemudian, beliau memulakan pakej istimewa dalam bidang ushul.Beliau menutup pakej usul yang ketiga pada bulan Sya’ban 1411 H. Sebahagian besar kuliah-kuliah ilmiah beliau ditranskrip oleh murid-muridnya.

Yang Bijaksana

Dalam setiap kajian dan kuliah guru-guru besar, Ayatullah Al-uzhma Sistani selalu tampil dengan potensi dan kapasiti kecerdikan yang luar biasa. Beliau tampak unggul di tengah-tengah peserta kuliah.
Kritik dan deria kepekaan ilmiahnya tidak kalah tajamnya dengan percakapannya dalam menganalisa permasalahan fiqh dan ilmu rijal, ataupun pengenalannya yang luas akan teori-teori yang berkembang di berbagai bidang keilmuan.

Perhatikan bahawa dalam hal kecerdikan terdapat persamaan antara beliau dan Syahid Shadr ra Ijazah ijtihad yang diterimanya daripada dua guru besar; Ayatollah Al-uzhma Khu `i ra dan Allamah Syeikh Husein Al-Hilli ra adalah bukti atas darjat kebijaksanaan beliau.

Dan bukan rahsia lagi, bahawa Ayatullah Al-uzhma Khu `i ra tidak pernah memberikan ijazah bertulis kepada satu pun dari murid-muridnya selain kepada Ayatullah Al-uzhma Sistani dan Ayatullah Syeikh Ali Falsafi.

Bahkan pada tahun 1380 H., beliau telah menerima ijazah ijtihad bertulis daripada pakar hadis terulung masa itu, Allamah Buzurg Tehrani yang mengagumi wawasan pengetahuan beliau dalam bidang ilmu rijal dan hadis. Ertinya, belum genap 31 tahun, Ayatullah Al-uzhma Sistani telah mencapai darjat keilmuan yang tinggi.

Karya Ilmiah

Hampir 34 tahun yang lalu, Ayatullah Al-uzhma Sistani telah memulakan kuliah istimewa fiqh, ushul dan Rijal . Di sepanjang tahun-tahun itu, beliau menyelesaikan kajian-kajiannya seputar makasib, thaharah, solat, qadha ` , khumus dan beberapa kaedah-kaedah fiqh seperti riba, taqiyah dan ilzam . Khusus di bidang ushul, beliau telah menyelesaikan kuliah-kuliah ushulnya selama tiga pusingan. Sebahagian dari bahasan pusingan-pusingan ini, seperti prinsip-prinsip praktikal, kini sedang diproses untuk segera diterbitkan.
Bahkan Syeikh Mahdi Murwarid, Allamah Sayid Habib Huseiniyan, Sayid Murtadha Isfahani, Allamah Sayid Ahmad Madadi, Syeikh Baqir Irawani dan ulama-ulama serta pengajar-pengajar ulung Bahtsul kharij , acap kali merujuk kepada kajian-kajian beliau sebagai rujukan dan objek pembangunan ilmiah mereka.

Di samping kegiatan mengajar dan mendidik, Ayatullah Al-uzhma Sistani sangat produktif sekali melahirkan karya-karya tuils, termasuk mentranskrip kuliah guru-guru besar beliau, di antaranya:

1) Syarah kitab Al-’Urwahtul Wutsqa
2) Kajian-kajian Ushul
3) Bab Qadha `
4) Bab Bai ‘
5) Risalah tentang Pakaian Mayat
6) Risalah tentang kaedah Yad
7) Risalah tentang Solat Musafir
8) Risalah tentang kaedah Tajâwuz wal faragh
9) Risalah tentang Qiblat
10) Risalah tentang Taqiyah
11) Risalah tentang Kaedah Ilzam
12) Risalah tentang Ijtihad dan Taklid
13) Risalah tentang Kaedah La Dharara wa La Dhirar
14) Risalah tentang Riba
15) Risalah tentang Nilai Kesahan ( Hujjiyah ) Surat-surat Ibnu Abi ‘Umair
16) Kritik atas Risalah Tashhih Asanid Ardabili
17) Syarah Masyayikhah At-Tahdzibain
18) Risalah tentang aliran ulama klasik tentang nilai kesahihan hadis

Dan beberapa karangan serta risalah ilmiah lain berkenaan dengan undang-undang khusus bagi mukallid.

Kaedah Kajian

Terdapat sejumlah keistimewaan metodologi yang dimiliki oleh Ayatullah Al-uzhma Sistani yang tidak ditemui dalam kaedah-kaedah kajian guru-guru besar kontemporari di sepanjang kajian-kajian ushul, antaranya:

A. Mengikuti kronologi pembahasan dan menjejaki landasan-landasan pemikiran yang terkadang politik, teologi bahkan falsafah.
Sering kali pendekatan sejarah mampu menguak aspek dan dimensi-dimensi hakikat suatu masalah serta memperjelas cara pandang dan penyelesaian yang pernah diajukan para ahli.

B. Perbandingan antara pemikiran tradisional dan perkembangan sastera-budaya kontemporari, seperti yang beliau terapkan dalam bahasan-bahasan makna kata-kata.

C. Perhatian khusus beliau terhadap prinsip-prinsip asas ushul fiqh yang berkaitan dengan masalah-masalah fiqih

D. Sudut pandang sosiologis sebahagian fuqaha `kerap memaknakan dan menterjemahkan teks-teks tradisional secara kontekstual. Pemahaman mereka terbatas pada redaksi kata dan kalimat, tanpa mau menyentuh makna-maknanya yang lebih luas. Sebaliknya, sebahagian lain melibatkan situasi dan keadaan yang menyertai penyabdaan teks-teks tersebut, sehingga dapat diketahui peristiwa-peristiwa yang berperanan langsung dalam denotasi (Semantika) teks-teks itu.

Sebagai contoh, sebuah hadis menyebutkan bahawa Nabi SAWW (di perang Khaibar) menyatakan haram memakan daging keldai. Sebahagian fuqaha `mempelajari redaksi hadis ini secara harfiah; huruf demi huruf, sehingga mereka sampai pada sebuah kesimpulan bahawa daging tersebut berdasarkan hadis di atas adalah haram.

Padahal, jika kita cermati situasi dan keadaan yang melingkupi penyabdaan hadis tersebut, kita akan menyingkap inti maksud Nabi SAWW di balik hadis itu. Perang melawan kaum Yahudi Khaibar memerlukan banyak peralatan senjata, yang hanya mungkin dibawa oleh haiwan-haiwan seperti kuda, unta dan keldai. Dengan demikian, dapat kita simpulkan bahawa maksud hadis itu adalah larangan demi suatu maslahat sementara waktu keadaan saat itu menuntut suatu perintah yang bukan kategori penetapan undang-undang syariat; haram ataupun makruh.

E. Kecakapan dan pengalaman beristinbat (kesimpulan undang-undang). Ayatullah Al-uzhma Sistani berpandangan bahawa seorang faqih mesti mengetahui tata bahasa Arab, prosa, syair, dan metaforanya secara sempurna, sehingga ia mampu memahami dan mengklasifikasikan teks-teks daripada (tradisional) berdasarkan objek, bukan esensi.

Lebih dari itu, hendaknya seorang faqih mengenal dengan cermat hadis-hadis Ahlul Bayt as dan perawi-perawinya, kerana pengetahuan ilmu Rijal bagi seorang mujtahid merupakan keharusan mutlak.Kehandalan dan pengalaman beliau dalam beristimbat nampak pada kesimpulan-kesimpulan hukumnya yang unik dan berbeza dengan pendapat-pendapat yuridis yang umum di kalangan fuqaha `.

Adapun metodologi fiqh beliau dapat kita urut sebagai berikut:

a). Perbandingan antara fiqh syi’ah dan pelbagai mazhab Islam. Tidak syak lagi, mengenal pemikiran fiqh Ahlussunnah di masa-masa penyusunan kitab-kitab induk hadis dapat menyempurnakan pemahaman kita akan maksud-maksud para imam ma’shum as dari suatu hadis dan riwayat.

b). Pemanfaatan disiplin ilmu-ilmu undang-undang kontemporari pada sebahagian bab-bab fiqih, seperti menelaah undang-undang dasar negara Iraq, Mesir dan Perancis. Ketika membahas bab Bai ‘ (jual-beli) dan Khiyârât , karena pengenalan kaedah-kaedah transaksi terkini banyak memperkaya pengalaman-pengalaman bagi seorang mujtahid atau faqih, dan membantunya dalam menganalisa kaedah-kaedah fiqh serta memperluas wawasan tipikal pemikirannya, untuk kemudian menerapkan mata-mata penting yang didapatkannya.

c). Ayatullah Al-uzhma Sistani berupaya menspesifikasikan sebahagian kaedah-kaedah fiqh, pada saat sebagian  mujtahid kita masih menggunakan kaedah-kaedah itu seperti mana mereka menerimanya dari mutahid-mujtahid terdahulu.

Keperibadian yang Luhur

Siapa saja yang bergaul dan bersua dengan beliau dari dekat, akan dengan mudah mengenal sebuah keperibadian ciri-ciri dan ideal. Keluhuran peribadi Ayatullah Al-uzhma Sistani meletakkan dirinya sebagai sosok teladan yang unggul dan ulama rabbani .

Ini contoh mulia dari etika mulia Ayatullah Al-uzhma Sistani yang pernah disaksikan:

1. Bijaksana dan menghormati pendapat. Beliau mencintai ilmu dan fanatik pada ma’rifat dan pencapaian hakikat. Oleh kerana itu, beliau selalu menghargai pendapat orang lain.Beliau selalu bersama kitab. Beliau tidak merasa cukup dengan menyemak dan menelaah pendapat ulama-ulama lain. Bahkan dalam kesempatan tertentu, beliau mengkaji serius sejumlah pembahasan sebahagian ulama yang mungkin tidak cukup menarik. Semua ini menunjukkan perhatian khusus dan penghormatan beliau yang luar biasa terhadap pendapat orang lain.

2. Sopan dalam berdiskusi. Sering kali situasi perbahasan dan perbincangan antara para pelajar dengan pengajar mereka di hauzah Najaf khususnya, penuh dengan kekasaran.

Meski tidak jarang situasi yang demikian memberi banyak manfaat bagi pelajar-pelajar itu sendiri. Namun pada masa yang sama, kekasaran dan ketegangan bukanlah cara yang sihat dalam perbincangan, bahkan acapkali melemahkan semangat perbincangan para pelajar, mensia-siakan masa dan tujuan Ilmiah.
Berbeza dengan kuliah-kuliah Ayatullah Al-uzhma Sistani dan peserta-pesertanya. Interaksi antara pengajar dan pelajar berlangsung dalam atmosfera yang sopan dan damai. Hal itu nampak lebih jelas lagi ketika beliau menjawab soalan-soalan remeh, bahkan tak berdasar.Keistimewaan lain dari kuliah-kuliah beliau, mengulang-ulang sebuah jawapan sehingga pelajar memahami benar objek perbahasan. Jika pelajar berkeras pada pandangan peribadinya, beliau selalu memilih diam.

3. Mendidik. Profesi mengajar bukan sarana mencari nafkah, bukan pula sebuah kewajiban yang memaksa seorang guru untuk mengajar. Guru yang baik semestinya mendidik anak-anak didiknya dan mengantarkan mereka sampai pada jenjang keilmuan yang tinggi dan meninggi. Untuk itu, diperlukan cinta dan kasih sayang dalam proses pendidikan. Tidak sedikit kita dapati manusia-manusia yang tak kenal diri dan malas, namun di lain pihak kita dapatkan guru-guru yang tulus, penyayang dan penuh pengertian. Tujuan utama mereka hanya menunaikan misi pengajaran dan pendidikan sebaik mungkin.

Di hauzah Najaf, Ayatullah Hakim dan Ayatullah Khu `i ra dikenali sebagai simbol etika terpuji, dan segala yang kusaksikan dari keperibadian Ayatullah Sistani tidak kurang dari akhlak guru-guru beliau.
Di akhir setiap pelajaran, beliau selalu meminta murid-murid untuk bertanya. Beliau selalu menekankan pada murid-murid agar menghormati para guru dan ulama, serta bersikap sesopan dan seramah mungkin dalam bertanya atau berbincang dengan mereka. Di samping itu, beliau banyak menukil kisah-kisah budi luhur guru-guru beliau.

4. Takwa. Sebagai ulama Najaf Asyraf, beliau selalu berusaha menghindari segala bentuk pertikaian dan benturan. Walaupun sebahagian orang menilai, sikap itu tidak lain dari pelarian diri dari kenyataan atau kerana perasaan takut dan lemah diri. Namun, jika kita amati masalah di atas dari lain aspek, pertikaian dan benturan pada dasarnya adalah satu hal yang positif, dan bahkan menjadi penting dan mesti di sebahagian kes.

Maka, jika ulama-ulama itu menghadapi bahaya yang mengancam maslahat dan keutuhan umat Islam atau hauzah seperti pergolakan sosial atau kerancuan di sebahagian ajaran-ajaran Islam, mereka pasti akan hadir di tengah kemelut, kerana mereka menyedari benar bahawa setiap ulama mesti hadir dengan ilmunya dalam situasi-situasi yang sukar. Di sini, Ayatullah Al-uzhma Sistani dalam situasi-situasi demikian lebih memilih diam, sebagaimana dalam menanggapi situasi pasca meninggalnya Ayatullah Burujerdi dan Ayatullah Hakim ra dan munculnya individu-individu tak bertanggung jawab serta persaingan mereka dalam memperebutkan kedudukan. Ayatullah Sistani konsisten dengan pendirian kuatnya itu.Beliau sama sekali tidak pernah mahu memperjudikan tujuan utamanya dengan kepuasan duniawi, darjat, kedudukan dan kuasa.

5. Pandangan saintifik. Ayatullah Al-uzhma Sistani lebih dari seorang faqih. Beliau adalah seorang tokoh berpengalaman dan pemikir dalam bidang politik dan ekonomi. Beliau mempunyai banyak pandangan tentang pengurusan dan sosiologi serta mengikuti perkembangan zaman kontemporari di tengah masyarakat Islam.

Kedudukan Marja ‘

Sebahagian guru-guru besar hauzah ilmiah Najaf menuturkan bahawa selepas wafatnya Ayatullah Nashrullah Mustanbat, sekumpulan ulama menemui Ayatullah Khu `i ra dan memohon kepada beliau agar mempersiapkan pengganti yang memiliki kriteria marja ‘di hauzah ilmiah Najaf. Maka, Ayatollah Khu `i ra menunjuk Ayatullah Sistani, kerana tahap keilmuan, ketakwaan dan kepribadiannya yang kuat. Hal ini bermula dari solat jemaah yang dipimpin beliau di mihrab Ayatullah Khu `i ra kemudian membahas dan membincangkan risalah dan aliran sains beliau.

Ketika Ayatullah Khu `i ra wafat, beliau adalah satu dari para pelawat jenazah Almarhum.Beliau juga yang memimpin solat jenazah untuknya.

Setelah itu, beliau mula memegang kendali kepimpinan hauzah ilmiah dan mula menghantar dan memberikan bahagian dan hak-hak-hak (jaminan santunan sosial) serta menyampaikan kuliah-kuliah di atas mimbar Ayatullah Khu `i ra

Dengan demikian, Ayatullah Sistani nampak popular di Iraq, negara-negara teluk Parsi, India, dan Afrika, khususnya di kalangan remaja. Ayatullah Sistani merupakan salah satu mujtahid berkaliber dengan kedalaman ilmunya. Majoriti guru-guru besar hauzah Ilmiah Qom, Iran dan Najaf, Iraq memberikan kesaksian atas kedudukan ilmu beliau.

Akhirnya, kami memohon kepada Allah SWT, agar selalu mencurahkan berkat beliau kepada kaum muslimin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar