Salam dan solawat. Dalam post lepas, saya ada menyebut nama Ayatollah
Kamal al Haidari, satu nama yang saya sangat respek dan minati. Beliau
sangat terkenal dengan rancangan di television yang membincangkan
isu-isu Syiah dari sumber Sunni. Di atas kehendak Allah dan usahanya,
beliau telah mendapat penghormatan yang besar dari kalangan kaum
Muslimin dan berjaya menjengkelkan musuh-musuh Islam. Betapa ramai
manusia yang terbuka ke arah jalan Ahlulbait(as) kerana kuliah dan
rancangan-rancangan beliau, salah seorangnya ialah saya sendiri. Semoga
Allah merahmati beliau, dan meletakkan beliau di bawah lindungaNya.
Banyak video youtube beliau yang saya feveretkan, InsyaAllah, saya
akan postkan video beliau pulak dalam blog ini. Untuk akaun youtube
saya, boleh klik sini.
Sayyid Kamal al Haidari dilahirkan di kota suci Karbala pada tahun 1956.
Beliau dibesarkan dalam suasana penuh keilmuan dan menamatkan pelajaran
peringkat rendah, menengah dan tinggi di Karbala, sementara dalam masa
yang sama menghadiri kuliah tajwid dan pengajian Al Quran di bawah
pengawasan Mulla Jasem al Humairi. Beliau merupakan
seorang penuntut yang sangat istimewa serta lebih disukai oleh gurunya
dari teman-teman sebaya beliau. Sebagai hasilnya, beliau akan
menggantikan gurunya dalam tugas mengajar jika si guru tidak dapat
menghadirkan diri. Minat beliau terhadap pengajian di Hauzah bermula di
Karbala apabila beliau berjaya menamatkan pengajian peringkat
permulaan(Muqaddimat) di bawah gurunya Syeikh Hussain al Uthayn dan Syeikh Ali al Uthayn. Seterusnya,
beliau berhijrah ke kota suci Najaf demi menyambung pengajiannya dalam
pengajian agama. Hasilnya, beliau berjaya mendapatkan Ijazah Pengajian
Islam pada tahun 1987. Selain dari pengajian akademiknya, minat beliau
terhadap pengajian Hauzah mendorong beliau untuk menamatkan peringka
pengajian sutuh al aliyah.
Antara guru pengajian Bath al Kharej:
1) Ayatollah Sayyed Muḥammad Bāqir ‘al-Ṣadr.
2) Ayatollah Sayyed ‘Abul-Qāsim ‘al-Mousawῑ ‘al-Khu’ῑ.
3) Ayatollah Sayyed Muḥammad Taqῑ ‘al-Ḥakῑm.
4) Ayatollah Shaykh Mῑrza ‘Alῑ ‘al-Gharawῑ.
5) Ayatollah Sayyed Nasrullah ‘al-Mustanbt.
Adalah diceritakan bahawa ketika Sayyid menghadiri kuliah Bath al
Kharij di bawah Ayatollah Muhammad Baqir al Sadr, Sayyid Haidari tidak
memakai serban, maka Sayyid al Sadr memintan Sayyid al Haidari agar
mengenakan serban agar pengajiannya menjadi formal, antara guru beliau
yang lain:
1) Ash Syahid Ayatollah ‘abdel Ṣaḥeb ‘al-Ḥakῑm.
2) Ayatollah Shaykh Bashῑr ‘al-Najafῑ.
Guru di atas adalah khas dalam bidang pengajian Fiqh dan Usul al
Fiqh. Sementara dalam bidang falsafah dan teologi, Sayyid Haidari
memilih untuk menuntut di bawah Sayyid Muslim ʾal-Ḥellī dan
Sheikh ʿAbbas ʾal-Qochānī[Pengganti bagi seorang ulama yang sangat alim,
Ayatollah Sayyed ʿAlī ʾal-Qāḍī.]
Apabila situasi di Najaf menjadi sangat buruk, dan tekanan yang besar
diberikan kepada para ulama, akibat pemerintahan parti baath, Sayyid
Haidari meninggalkan Najaf dan berhijrah ke Kuwait. Tidak lama dari itu,
beliau menetap di kota suci Qom, yang diiktiraf sebagai pusat pengajian
Hauzah di Iran dalam pelbagai cabang ilmu Islam.
Bermula dari tahun 1983, Sayyid Haidari menyambung pengajian
Hauzahnya dalam semua peringkat. Beliau menghadiri kuliah pengajian Ayatollah al Uzma Syeikh Wahid al Khurasani
sehingga ke akhir pengajian Usul(Prinsip Fiqh). Beliau juga menghadiri
pengajian Solat dan bidang fiqhnya selama 6 tahun di bawah guru yang
sama. Antara guru beliau yang lain ialah Ayatollah al Uzma Syeikh Mirza Jawad Tabrizim yang mana Sayyid Haidari menuntut dari beliau selama 2 tahun.
Tidak lupa juga, beliau menuntut Bath al Kharij dengan Syeikh
Murtadha al Haeri, anak kepada Syeikh Abdul Karim al Haeri, pengasas
Hauzah Islami di Qom.
Untuk bidang falsafah dan Irfan pula, beliau melunaskan dahaga ilmu
beliau dengan menuntut dengan sekumpulan ulama agung, antaranya, Ayatollah Sheikh Jawādi ʾAmolī (dt) dan Ayatollah Sheikh Ḥassan Zāda ʾAmolī, serta Ayatollah Mesbāḥ Yazdī.
Apabila pihak hauzah menyaksikan minat dan ilmu beliau dalam semua
bidang, beliau telah di minta untuk mengambil tanggungjawab mengajar dan
memberi kuliah dalam bidang berikut:
Fiqh Islam:
1. ʾal-Lumʿa ʾad-Dimashqiyya
2. ʾal-Makāseb ʾal-Muḥarrama
3. Kītāb-ul-bayʿ
4. Khārij ʾal-Makāsib
1. ʾal-Lumʿa ʾad-Dimashqiyya
2. ʾal-Makāseb ʾal-Muḥarrama
3. Kītāb-ul-bayʿ
4. Khārij ʾal-Makāsib
Usul al Fiqh
1. Usul Fiqh Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr
2.Prinsip Umum Perbandingan Fiqh Sayyed Muhammad Taqi al-Hakim
3. al Maahadat Shaykh al-a’tham.
4. Kharej al-Usul
1. Usul Fiqh Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr
2.Prinsip Umum Perbandingan Fiqh Sayyed Muhammad Taqi al-Hakim
3. al Maahadat Shaykh al-a’tham.
4. Kharej al-Usul
Falsafah Islam
1. Bidayat ʾal-Ḥikma, Sayyed Muḥammad Ḥusayn Ṭabeṭabaʾī
2. Nihayat ʾal-Ḥikma, Sayyed Muḥammad Ḥusayn Ṭabeṭabaʾī Tabetabaei
3. ʾal-Manhaj ʾal-Jadīd fī taʾlīm ʾal-falsafah, Ayatollah Sheikh Mesbāḥ Yazdī
4. Bab an Nafs dari ʾal-manẓuma oleh Mulla Hādī Sabzawārī
5. ʾal-ʾAsfar ʾal-ʿqaliya ʾal-ʾarbʿa, volume 1, Mulla Sadra
6. ʾal-ʾAsfar ʾal-ʿqaliya ʾal-ʾarbʿa, volume 9, Mulla Sadra
7. ʾal-ʾAsfar ʾal-ʿqaliya ʾal-ʾarbʿa, volume 2, Mulla Sadra
8. ʾal-ʾAsfar ʾal-ʿqaliya ʾal-ʾarbʿa, volume 6, Mulla Sadra
1. Bidayat ʾal-Ḥikma, Sayyed Muḥammad Ḥusayn Ṭabeṭabaʾī
2. Nihayat ʾal-Ḥikma, Sayyed Muḥammad Ḥusayn Ṭabeṭabaʾī Tabetabaei
3. ʾal-Manhaj ʾal-Jadīd fī taʾlīm ʾal-falsafah, Ayatollah Sheikh Mesbāḥ Yazdī
4. Bab an Nafs dari ʾal-manẓuma oleh Mulla Hādī Sabzawārī
5. ʾal-ʾAsfar ʾal-ʿqaliya ʾal-ʾarbʿa, volume 1, Mulla Sadra
6. ʾal-ʾAsfar ʾal-ʿqaliya ʾal-ʾarbʿa, volume 9, Mulla Sadra
7. ʾal-ʾAsfar ʾal-ʿqaliya ʾal-ʾarbʿa, volume 2, Mulla Sadra
8. ʾal-ʾAsfar ʾal-ʿqaliya ʾal-ʾarbʿa, volume 6, Mulla Sadra
Mantik
1. Kitab al Mantik oleh Sheikh Muẓaffar
1. Kitab al Mantik oleh Sheikh Muẓaffar
Teologi Islam
1. ʾal-Bāb ʾal-Ḥādī ʿashar
2. Pengajian Tauhid
3. Pengajian “Adalah
4. Pengajian Imamah
1. ʾal-Bāb ʾal-Ḥādī ʿashar
2. Pengajian Tauhid
3. Pengajian “Adalah
4. Pengajian Imamah
‘Irfan
1. Tamhīdʾ al-Qawāʿed by ʾIbn Turkah ʾal-ʾisfahānī
2. Fusus ʾal-Ḥikam
1. Tamhīdʾ al-Qawāʿed by ʾIbn Turkah ʾal-ʾisfahānī
2. Fusus ʾal-Ḥikam
Dan banyak lagi antaranya Tafsir Al Quran.
So kalau nak ajak untuk debat, beliau ialah antara calon yang paling sesuai.
Semoga Allah merahmati beliau.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar