Laman

Selasa, 22 Mei 2012

Biografi Ayatollah Behjat



Ayatollah al Uzma Muhammad Taqi Behjat Fumani, adalah antara ‘arif yang terulung di zaman moden ini. Beliau merupakan murid kepada seorang ulama agung Irfan di zaman moden ini, Sayyid Ali Qadhi Tabataba’i.

Syeikh Behjat di lahirkan di dalam sebuah keluarga ynag beragama dan soleh pada tahun 1334 Hijrah/1915 di daerah Fuman, utara Iran. Beliau kehilangan ibunya ketika berumur 2 tahun. Tentang bapa beliau, Mamud Behjat, ahli keluarga beliau menceritakan satu perkara yang menarik.


Ketika bapa beliau berumur 16-17 tahun, beliau jatuh gering yang serius, dan mereka menyangka beliau tidak akan dapat diselamatkan. Apabila saudara mara berkumpul di sekeliling beliau, mereka terdengar satu suara yang berkata: “Jangan bimbang, beliau akan selamat, kerana beliau akan menjadi bapa kepada Muhammad Taqi.” Selepas kejadian ini, remaja itu sembuh dan berkahwin beberapa tahun selepas itu. 

Beliau mempunyai beberapa orang anak. Beliau menamakan anak ketiga beliau dengan nama Muhammad Taqi mengingatkan kejadian di masa mudanya. Malangnya, ketika masih bayi, anak itu jatuh ke dalam kolam dan mati lemas. Beliau dikurniakan dengan seorang lagi cahaya mata selepas itu, juga dinamakan beliau dengan nama Muhammad Taqi. Anak yang terakhir ini, membesar menjadi seorang sarjana yang agung, Ayatollah Behjat.

Bapa beliau merupakan pembaca marrthiyya dan kerap kali membawa Syeikh Behjat yang masih muda ke majlis beliau. Ini didapati telah menanam sifat kecintaan dan ketaatan kepada Ahlulbait(as) ketika beliau masih kecil.

Dari umur beliau masih muda lagi, beliau telah menunjukkan tanda-tanda kecerdikan, kebijaksanaan dan kehausan terhadap ilmu. Selepas pendidikan rendah, beliau terus melanjutkan pelajaran dalam bidang agama, dan pada umur 14 tahun, beliau berhijrah ke Karbala. 4 tahun kemudian, beliau berpindah pula ke Hauzah terulung di waktu itu, yakni di Najaf, di mana beliau mendapat kesempatan untuk belajar di bawah para guru yang terbaik di dunia Islam. Beliau belajar usul di bawah Syeikh Abul Hassan Isfahani, Mirza Naini dam Syeikh Muhammad Hassan Gharawi Isfahani(lebih dikenali sebagai Kumpani) dan fiqh di bawah Mirza Muhammad Taqi Shirazi. Beliau mempelajari teks-teks falsafah Ibnu Sina dan Mulla Sadra di bawah Ayatollah Hassan Badkubeyi.

Selain tumpuan yang diberikan kepada peringkat menengah dan tinggi pembelajaran agama, beliau sangat mementingkan dan menumpukan kepada amalan spritual dan mistikal. Dalam bidang ini, beliau belajar dari Ayatollah Muhammad Hassan Isfahani dan Ayatollah Sayyid Abdul Ghaffar serta yang terakhir, serta tidak saling lagi, sarjana agung, Sayyid Ali Qadhi Tabataba’i. Selama beberapa tahun, Sayyid menjadi guru beliau dalam mempelajari rahsia Akhlaq dan Irfan peringkat tinggi.

15 tahun kemudian, beliau pulang semula ke Iran dan menetap di Qum. Di sini, bersama dengan personaliti hebat seperti Ayatollah Khomeini dan Ayatollah Gulpaygani, beliau menyambung pengajian di bawah Ayatollah Burujerdi.

Karektar dan Kualiti

1. Tawadhuk dan Pembinaan Sahsiah

Dari zaman mudanya, Syekh Behjat sentiasa melibatkan diri beliau dengan amalan penyucian diri dan pembinaan sahsiah. Di dalam arahan etika beliau, Syekh Behjat sentiasa menumpukan agar seseorang itu berusaha keras agar berjaya dalam meninggalkan kemewahan dunia, yang mana bertujuan menentang keinginan nurani manusia yang tiada pengakhirannya. Ayatollah Syeikh Jawad Karbalai berkata tentang beliau: “Salah seorang dari pelajar beliau yang rapat dari Najaf menceritakan bahawa setiap malam, atau hampir setiap masa, Syeikh Behjat duduk seorang diri, berfikir secara dalam dan bermuhasabah diri. Beliau tidak pernah membazirkan masanya atau menyertai acara-acara yang lagha. Apabila tiba waktunya untuk kuliah beliau, atau ziyarat Amirul Mukminin, beliau bangun dengan mengejut, memakai jubahnya dan meninggalkan rumah tanpa menganggu aktiviti ahli rumahnya yang lain. Beliau sangat pendiam, dan tidak suka menceritakan apa sahaja berkaitan dirinya, terutamanya berkaitan rahmat dan kelebihan istimewa yang Allah swt kurniakan pada beliau.”

Beliau berpendapat, jika seseorang itu mahu berjaya di dalam jihad al akbar, akhlaq dan ilmu harus bergerak seiringan. Malah beliau berpendapat, ilmu tanpa penyucian diri adalah sangat merosakkan dari segala yang lain. Nasihat beliau yang terkenal kepada para remaja ialah untuk membaca dan mengamalkan 1 hadith setiap hari dari Bab Jihad al Nafs di dalam Wasail al Shia, tulisan Syeikh Hurr al Amili.

Berdasarkan perbuatan dan kata-kata beliau, sarjana agung ini sentiasa mengarahkan diri beliau terhadap Allah swt semata-mata. Seorang mujtahid memberi komentar berkaitan Ayatollah Behjat: “Beliau bukanlah semata-mata seorang yang tawadhuk, tetapi sememangnya sifat beliau menggambarkan taqwa itu sendiri.”

2. Zuhud dan gaya hidup sederhana

Seorang hamba Allah yang dekat dengan Tuhannya akan sentiasa melihat realiti dunia ini, bertentangan dengan manusia lain yang mana mata mereka terpaku kepada kenikmatan dan kemewahan duniawi. Dengan elepaskan keselesaan material, mereka akan mendapat kekuatan spiritual, dan sementara manusia lain terhumban di dalam kegelapan dunia, para awliya ini akan sentiasa terbang tinggi dikelilingi cahaya kedekatan dengan Allah swt.

Syeikh Behjat adalah salah seorang dari contoh utama para awliya di zaman moden ini. Beliau adalah seorang mistik dan seorang sarjana yang sentiasa hidup di dalam kesederhanaan, tanpa sebarang sekatan material. Beliau telah memahami realiti dunia ini dan ketidak bergunaan kenikmatannya.

Beliau tinggal di rumah yang sederhana dan telah menolak banyak tawaran dari saudara mara dan pengikutnya untuk berpindah ke tempat tinggal yang lebih selesa. Ayatollah Misbah berkata: “Selama bertahun-tahun, beliau telah tinggal di rumah sewa yang mempunyai dua bilik, salah satu bilik itu mempunyai tirai, yang mana akan ditarik apabila kami datang melawat beliau. Disebalik tirai itu, keluarga beliau akan terus melakukan tugasan rumahnya. Kami akan duduk di satu bahagian tabir lagi dan mengambil manfaat dari ilmu beliau. Walaupun sederhana, tetapi suasananya penuh dengan cahaya istimewa dan spiritual.”

Ayatollah Mas’udi berkata: “Sudah beberapa kali orang ramai dengan ikhlas memberi tawaran untuk membeli kediaman yang lebih elok, tetapi ditolak oleh beliau. Saya sendiri berkata kepada beliau: “Agha! Rumah ini telah rosak. Saya meragui bahawa syariah sendiri membenarkan untuk seseorang tinggal di dalam kediaman seperti ini” tetapi tidak diendahkan oleh beliau.”

3. Ibadat beliau

Pelajar Syeikh Behjat menceritakan bahawa beliau mempunyai hubungan istimewa dengan Allah, yang mana jelas terbukti dari ibadah yang beliau lakukan. Mereka yang pernah bersolat di belakang beliau menganggapnya sebagai menaikkan tahap kerohanian dan pengalaman yang unik. Malah Masjid Fatimiyyah di akhir Pasar Guzarkhan, di mana beliau memimpin solat selama 3 kali sehari selama 40 tahun, sentiasa penuh ketika waktu solat. Para ulama besar akan mengambil inisiatif yang lebih untuk datang dan bersolat dibelakang beliau. Allamah Tabataba’i juga akan melawat masjid itu untuk ersolat. Sebaik sahaja Syeikh Behjat memulakan solatnya, berlinanganlah air mata beliau. Sering kali beliau terpaksa berhenti sebentar kerana suaranya tersekat-sekat akibat emosi, begitulah takutnya beliau terhadap kehadiran Tuhannya.
Salah seorang ulama meriwayatkan bahawa Ayatollah Behjat pernah berkata: “Hanya sahaja jika seorang raja menyedari betapa nikmatnya ibadat seorang hamba kepada Tuhannya, mereka pasti tidak akan melihat kenikmatan duniawi.”

Ayatullah Shaykh Javad Kerbalayi berkata: “Syeikh Behjat tidak pernah melalaikan solat malam dan menhabiskan banyak masa tengah malamnya menangis, terutamanya pada malam sebelum Jumaat.”
Seorang ilmuan pernah berkata, “Pada satu malam Jumaat, aku pergi melawat Madrasah Al Sayyid di Najaf. Aku melihat beliau menangis mendayu-dayu di dalam sujud. Beliau mengulangi dalam suara serak basah perkataan berikut:“Ilahi! Man li ghayruk, asaluhu kashfa dhurri, wan-nadhara fi amri?! (Tuhan ku, siapa lagi yang aku ada selain Mu? Siapa lagi yang boleh ku pinta kelegaan dan bantuan serta menjaga urusan ku?)”.

4. Ziyarat dan Tawassul Beliau

Walaupun sudah menjangkau usia tua, rutin harian beliau kekal tidak berubah. Di pagi hari, beliau akan menghadirkan diri beliau di makam Fatimah al Ma’sumah(as) untuk memberi penghormatan dan solawat kepada beliau. Dengan penuh kerendahan, beliau berdiri di hadapan makam, dan membaca Ziyarah kepada Imam Hussain(as).

Sayyid Muhammad Husein Tehran, di dalam bukunya, Anwar al Malakut, meriwayatkan Ayatollah Syeikh Abbas Quchani, seorang ulama besar dan pengganti spiritual kepada Mirza Ali Qadhi Tabataba’i, yang berkata: “Ketika di Najaf, Syeikh Behjat sentiasa pergi ke masjid al Sahlah, dan menghabiskan keseluruhan malam berseorangan untuk beribadat. Pada satu malam yang sangat gelap, ketika lampu di dalam masjid juga tidak menyala, beliau merasakan keperluan untuk memperbaharui wudhuknya.”

Beliau kemudiannya keluar menuju ke kawasan wudhuk yang mana terletak di kawasan timur masjid itu. Tiba-tiba, mungkin diakibatkan oleh kegelapan itu, beliau didatangi oleh perasaan takut dan bimbang. Hampir serta merta, sebuah cahaya muncul di sisi beliau, yang menyebabkan beliau boleh melihat laluannya. Cahaya ini menemani beliau keluar, ketika mengambil wudhuk dan pulang semula ke dalam masjid, dan kemudiannya hilang.”

5. Sifat Rendah Diri Beliau

Salah satu sifat yang mudah disedari adalah sifat rendah diri dan bersederhana beliau, walaupun nama dan status beliau sudah terkenal sebagai ulama besar yang faqih. Untuk bertahun lamanya, belaiu telah menolak untuk mencetak fatwa-fatwa beliau, dan akhirnya hanya memberi persetujuan setelah menerima terlalu banyak permintaan. Apabila beliau dijadualkan untuk memberi kuliah, beliau membuat permintaan agar nama beliau tidak disebutkan pemberi kuliah pada hari berkenaan.

Seorang ulama pernah berkata: “Suatu ketika, aku bersama tetamu ku, Syeikh Nasrullah Lahuthi pergi untuk melawat Syeikh Behjat. Syeikh Lahuthi berkata kepada gurunya: “Agha! Ketika di Mashad, ada seseorang mengkritik mu, dan membuatkan ku berasa marah!” Syeikh Behjat membalas: “Telah diriwayatkan di dalam ahadith, bahawa jika seorang ilmuan memberi terlalu banyak perhatian kepada duniawi, maka, beliau akan dikritik oleh orang lain.” Ini membuatkan ku terfikir. jika agha mengatakan dirinya “terlalu menumpukan kepada hal duniawi” maka bagaimana dengan kita?”

6. Perjalanan Mistikal(sayr wa suluk) dan kedudukan spiritual beliau

Ayatollah Behjat, untuk berdekad lamanya, telah mempunyai pengalaman dalam Sayr wa suluk, yakni sebuah perjalanan yang diambil oleh ruh untuk mencapai kedekatan kepada Tuhannya. Beliau merupakan seorang pelajar yang hebat dari seorang guru yang juga hebat, Ayatollah Sayyid Ali Qadhi Tabataba’i, dan telah menerima banyak arahan dan nasihat spiritual dari gurunya. Walaupun ketika masih remaja, beliau telah melepasi banyak tingkatan spiritual.

Kedudukan belaiu yang tinggi ini, turut diiktiraf oleh orang yang melalui jalan yang sama. Sejurus selepas Revolusi Islam, antara ulama pertama yang ditemui oleh Ayatollah Khomeini, adalah Ayatollah Behjat di Qum. Begitu juga apabila Ayatollah Khamenei baru menerima jawatan sebagai Rahbar, pertama sekali beliau menemui Ayatollah Behjat untuk menerima arahan dan nasihat spiritual.

7. Kesedaran Ghaib dan karamat beliau

Tidak seperti majoriti manusia, yang tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang kewujudan dan kejadian yang berlaku di dunia ghaib, Syeikh Behjat telah mencapai satu tingkat(dengan rahmat Allah swt) di mana beliau kerap menyaksikan kejadian di dunia itu.

Keajaiban ini adalah kerana zikir as Sattaar(Yang Menyembunyikan) yang sentiasa berada di bibir Syeikh Behjat, samada ketika berdiri atau duduk. Ayatollah Misbah Yazdi memberi komentar beliau sebagai berikut: “Nampaknya beliau berada di kedudukan yang membolehkan beliau menyaksikan perkara-perkara ghaib. Kerap kali beliau mengetahui rahsia luar dan dalam orang-orang yang berada di sekeliling beliau, yang membuatkan beliau berdoa kepada Allah, Yang Menyembunyikan Aib( As Sattar al Uyub) agar menyembunyikan aib orang dari pengetahuan beliau.”

Inilah selalunya cara hamba Allah yang dekat padaNya. Kerendahan mereka membuatkan mereka tidak mahu menunjukkan atau melakukan sesuatu, yang mampu memberikan walau sekelumit perasaan bangga di dalam hati mereka. Dan sebagai balasan kepada sifat rendah diri ini, Tuhan menganugerahkan mereka dengan lebih banyak ilmu dan status.

Bagi mereka yang mengenali Syeikh Behjat, mereka sedikit pun tidak meragui bahawa banyak rahsia yang telah diberitahu kepada beliau. Ayatollah Misbah yazdi berkata: “Mereka yang sudah bertahun lamanya bersama beliau, telah melihat banyak perkara yang beliau cakap atau lakukan yang sangat luar biasa. Kadang kala beliau akan mengucapkan kata-kata yang luarannya normal, bagaimanapun, setelah berfikir sejenak, seseorang itu akan menyedari ia adalah kerana ilmu istimewa yang beliau perolehi.

Contohnya ketika Imam Khomeini dibuang negeri ke Turki, ramai pelajar beliau yang mempertahankan beliau mendapat masalah dengan kerajaan ketika itu. Mereka dipenjarakan dan diseksa. Contohnya, aku mengingati ketika Agha Jannati ditahan oleh kerajaan dan tiada siapa yang tahu tempat beliau dipenjarakan. Aku memberitahu perkara ini kepada Syeikh Behjat yang berkata seperti berikut: “InsyaAllah, satu hari nanti kamu akan memberitahuku apabila beliau dibebaskan.” Sudah tentu, sesetengah orang akan mengatakan bahawa ini adalah doa dari beliau, bagaimanapun, beliau tidak pula mengeluarkan kenyataan seperti itu untuk para tahanan yang lain. Kebanyakannya beliau akan berkata: “Doakanlah si fulan dan si fulan..” Seperti yang diucapkan oleh beliau, Agha Jannati telah dibebaskan tanpa sebarang kecederaan.”

Salah seorang pelajar beliau menceritakan: “Isteriku sedang sarat mengandung. Ketika itu di bulan Ramadhan, dan aku terpaksa keluar bermusafir, oleh itu aku menemui Agha Behjat untuk mengucapkan selamat tinggal kepada beliau. Beliau memandang ku dan berkata: “Di bulan ini, kamu akan dirahmati dengan seorang anak lelaki, namakannya Muhammad Hassan.” dan benarlah yang terjadi seperti yang diucapkan.” Memang terdapat banyak episod seperti ini, bagi orang yang mempunyai pengalaman pernah berjumpa dengan Syeikh Behjat.

Agha Behjat tidak menyukai cerita-cerita yang disebarkan sebegini, tetapi pelajar-pelajar beliau kerap meriwayatkannya, agar kaum Mukminin mengetahui bahawa di zaman moden begini, masih wujud orang seperti beliau yang diberi anugerah oleh Allah swt.

Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. (Ankabut, 29/69)”

Memanfaatkan Lautan Ilmu Ayatollah Behjat

Di dalam seksyen ini, kita akan mengkaji beberapa nasihat dan jawaban yang diberikan oleh Ayatollah Behjat di dalam hal-hal yang tertentu.

1. Bagaimana Mengubati Riya’

”Seorang pelajar di Hauzah Qom menceritakan bahawa pada suatu hari, Ayatollah Behjat pernah ditanya: “Kadang kala, seseorang itu ingin melakukan sesuatu perkara dengan niat ikhlas kerana Allah swt. Bagaimanapun, syaitan menukarkan niat beliau kepada keinginan untuk memperlihatkan amalannya di mata manusia lain. Adakah apa yang dirasai beliau dikategorikan sebagai riya’? Dan adakah ia membatalkan pahala amalannya?”

Agha Behjat membalas, “Riya’ hanya relevan untuk amalan ibadat kepada Allah. Sebarang ibadat yang mempunyai hubung kait dengan riya’ akan menjadi satu dosa dan membatalkan amalannya.”
Bagaimanapun riya’ itu sendiri boleh menjadi serangan balas dan ubat kepada riya’, dengan cara menukarkan fokus untuk memuaskan hati orang lain dengan ibadat kita itu. Contohnya, jika seseorang itu boleh menyelesaikan masalahnya dengan berjumpa secara terus dengan presiden, maka apa perlunya beliau perlu melalui wakil presiden? Dengan cara yang sama, jika seseorang itu sedar, maka adalah lebih elok seseorang itu cuba memuaskan hati dan memperbaiki amalan untuk Tuhannya, secara automatik, tindakan ini akan menjadi penawar kepada riya’.”

Di waktu yang lain beliau berkata: “Tentang riya’, terdapat satu hadis yang mengatakan bahawa barangsiapa yang cuba memuaskan hati orang ramai dengan cara solatnya, akan dibangkitkan semula dalam bentuk keldai.” Dan ini sememangnya benar apa lagi yang lebih menyerupai seekor keldai, dari seorang manusia yang cuba menambat hati makhluk lain dari Tuhannya sendiri? Jika seseorang memanggil kita dengan nama keldai, sudah pasti kita rasa terhina, tetapi mengapa harus kitaa rasa terhina, sedangkan siang dan malam, sifat kita menyerupai keldai?

2. Keadaan yang perlu untuk mendatangkan hati dan keseronokan dalam ibadat, terutamanya solat

Salah seorang menceritakan bahawa Agha Behjat pernah ditanya: “Setiap hari yang berlalu, dan kami masih belum pernah merasai kenikmatan dalam beribadat, terutamanya Solat. Apakah nasihat tuan agar kami boleh merasa sedikit kenikmatan yang diriwayatkan oleh para Aimmah(as) kita?”

Guru terhormat ini membalas: “Ini adalah satu perkara yang kita semua mahu merasainya.” Pelajar itu berkata: “Tolong agha, kamu mempunyai status yang tinggi dalam perkara ini, sementara kami kosong darinya. Apa yang harus kami lakukan?” Agha Behjat memberi jawaban yang sangat rendah diri: “Mungkin, status kamu yang aku cemburukan..”

Bagaimanapun, pelajar itu tetap mendesak, jadi Agha Behjat berkata: “Kenikmatan dalam beribadat yang kamu cari ini ada dua syarat utama; pertama di luar solat dan satu lagi di dalam solat itu sendiri. Apa yang diperlukan diluar solat adalah seseorang itu menjauhkan diri dari dosa secara total, dan tidak menghitamkan hati dengan pengingkaran kepada perintah Allah, kerana dosa akan merompak hati daripada cahaya. 

Sementara syarat kedua pula, di dalam seolat, seseorang itu perlu membina satu tembok di sekeliling dirinya, agar tidak terdetik satupun perkara di hati melainkan ingatan terhadap Allah swt. Jangan membiarkan ingatan kita tersasar dari Allah walaupun sesaat, dengan ini kamu akan menjumpai apa yang kamu cari.”

Kepada seorang lagi ulama, beliau berkata: “Demi mencapai kawalan penuh terhadap solat kamu, dan mencapai kehadiran hati, asasnya perlu bermula dari luar dan sebelum solat. Seseorang itu perlu mengawal 5 derianya seharian, dan berhati-hati tentang apa yang dirinya lihat, dengar, makan dan lain-lain, ini akan membenarkan seseorang itu mencapai kehadiran hati dan akal dalam solat.”

3. Niat yang ikhlas dan keharmonian antara ilmu dan amal

Beliau pernah ditanya:
“Agha, apa yang patut kita sematkan di dalam fikiran kita agar niat kami ketika memakai amamah(serban) adalah ikhlas.”
Beliau menjawab:
“Kriteria amal kamu mestilah demi agama Allah. Sentiasa bertanya kepada diri kamu, samada kata-kata kamu dan amak kamu sentiasa selari dengan syariah atau tidak. Berniatlah untuk ilmu yang kamu perolehi dan telah kamu perolehi, akan sentiasa kamu amalkan. Dengan kata lain, mestilah wujud keharmonian antara apa yang kamu tahu dan apa yang patut kamu amalkan. Adalah suatu perkara yang malang, jika seorang ilmuan tidak beramal dengan ilmu yang benar atau seorang ilmuan yang berilmu tetapi tidak beramal. Oleh itu berazamlah agar ilmu dan amal kamu akan sentiasa harmoni.”
Seorang lagi pelajar melaporkan perkara yang serupa:

“Seorang alim yang tidak beramal dengan ilmunya adalah ibarat lilin yang memberi cahaya kepada orang lain, tetapi dirinya sendiri cair musnah.”

4. Kepercayaan dan berserah diri kepada Allah swt

Ayatullah Misbah meriwayatkan dari Agha Behjat:
“Suatu hari, aku sedang duduk di dalam bilikku, dan terdengar suara dari jalanan di luar rumah. Aku keluar dan melihat anak kepada jiran ku sedang bermain apabila seorang pengemis menghampiri kanak-kanak itu dan berkata kepadanya: “Aku adalah orang yang miskin. Bolehkah kamu masuk ke dalam rumah mu dan ambilkan untukku sesuatu?”

Budak itu menjawab: “Kenapa tidak meminta dari ibu kamu jika kamu mahukan sesuatu? Pergi minta dari ibu kamu jika kamu memerlukan sesuatu.”

Agha Behjat memberi komentar dalam perkara ini: “Aku berasa terkejut dengan perbualan ini dan bagaimana seorang kanak-kanak kecil begitu percaya bahawa ibunya mampu menyelesaikan segala masalah yang ada. Kalau saja kita juga mempunyai kepercaay yang serupa kepada Allah sebagaimana kanak-kanak ini kepada ibunya, sungguh, segala masalah kita akan dapat diselesaikan, jika kita ikhlas dalam permintaan kita.”

5. Jika kita sentiasa mengingati Imam Zaman(as), adakah beliau akan mengingati kita?

Agha Quddus pernah bertanya kepada Agha Behjat:
“Kehadiran ku di sebuah kampung untuk tabligh adalah sangat produktif. Masyarakat memberi respon yang positif, menghormati ku dan mendengar nasihat agama yang aku berikan.

Bagaimanapun mereka sangat miskin, dan duit yang mereka berikan kepada ku di bulan Muharram dan Ramadhan adalah sangat sedikit. Di tempat yang lain, masyarakatnya tidak memberi respon yang baik, tetapi mereka membayarku lebih.”

Agha Behjat membalas, “Jika kamu berniat untuk berkerja dengan Imam Mahdi(as), maka adakah kamu menyangka beliau akan membiarkanmu tidak terjaga(kebajikan mu)?”

6. Berhati-hati dalam meriwayatkan hadis

Agha Quddus menceritakan pengalaman bertabligh di bulan Ramadhan kepada Agha Behjat:
“Aku tidak menaiki mimbar di siang hari, dan hanya memberi kuliah di malam hari.”
Agha Behjat bertanya mengapa dan aku menjawab, “Kerana aku mempunyai keraguan dengan hadis yang aku sampaikan, dan aku risau ia akan membatalkan puasa ku.”

Agha Behjat menyatakan: “Oleh itu adakah di malam hari kamu merasa yakin dalam meriwayatkan hadis?”
Agha Quddus berkata: “Aku menyedari bahawa beliau tidak bersetuju dengan tindakan ku dan sedang menasihati ku agar menentukan kebenaran sesuatu fakta terlebih dahulu sebelum mengucapkannya.”

7. Bertabligh dengan amal bukan sekadar kata-kata

Hujjatu’l Islam Lutfi berkata: “Suatu hari selepas bersolat subuh, aku mendekati Ayatollah Behjat dan meminta sedikit nasihat dari beliau.”

Beliau berkata, “kunu du’atan nasi ilallahi bighayri alsinatikum”[2][1] “Panggillah manusia kepada Allah dengan satu cara selain dari kata-kata.”

Aku memahami bahawa walaupun tugasku sebagai seorang ilmuan, dan bertanggungjawab dalam bertabligh menyebarkan agama, tetapi Agha mahu menarik perhatianku, bahawa tabligh yang terbaik bukanlah yang di berikan dari atas mimbar, tetapi yang nampak dari amal dan akhlak(perbuatan).”

8. Menjauhi Dosa

Ayatullah Shaykh Jawad Kerbalai, seorang guru akhlaq agung menyatakan:
“Aku telah memperoleh manfaat yang besar dalam beberapa tahun menjadi pelajar kepada Syeikh Behjat, dan nampak dengan mataku sendiri keajaibab yang diperolehi beliau, antaranya yang aku ingati:

Beliau selalu menekankan bahawa tidak ada kemajuan yang akan dicapai jika kita tidak meninggalkan dosa: “Rezeki Allah yang luas dan melimpah ruah sentiasa ada untuk semua hambaNya yang sebenar, satu-satunya keperluan untuk semua kenikmatan ini ialah, seseorang hamba itu perlu LAYAK untuk menerimanya. Satu-satunya cara untuk melayakkan diri adalah dengan meninggalkan keingkaran kepada Allah swt.”

Sudah tentu, perlu ada komitmen untuk mendekatkan diri kepada Allah. Lebih banyak seseorang itu mengetahui kedudukan Tuhan, maka lebih banyaklah rasa cinta yang akan wujud dalam dirinya, yang paling penting adalah untuk mengelakkan dosa, walaupun dosa kecil, serta tidak hilang konsentrasi ketika beribadat kepada Dia.”

Orang yang berjaya sampai ke tahap ini dikatakan sebagai, “hasanaatu’l abrar, sayyiatu’l muqarrabeen”,atau  ”Amalan mulia orang yang benar hanyalah amalan biasa bagi hamba yang dekat kepada Allah swt.”
Suatu ketika, seorang pelajar yang baru menyertai hauzah bertanya kepada Ayatollah Behjat:
“Aku telah datang ke hauzah untuk mendapatkan ilmu.Apakah yang perlu aku lakukan untuk menjadi seorang ilmuan yang baik?”

Ayatullah Behjat merendahkan kepalanya dan diam untuk sementara, kemudian beliau berkata: “Tiada bezanya samada seorang pelajar hauzah atau orang lain. Apa yang penting adalah menjauhi dosa.”
Dalam satu pertanyaan lain, beliau ditanya bagaimana untuk mendekatkan diri kepada Allah dan khalifahnya, Imam Mahdi(as), beliau menjawab:
“Bismihi ta’ala. Jauhi dosa dan bersolatlah di awal waktu.”

9. Nilai Muhasabah

Agha Shahi menyatakan:
“Ayatollah Behjat sentiasa menekankan kepentingan mengawal lidahnya dan banyakkan berdiam. Beliau kerap berkata: “Kita mesti mengawal kata-kata kita. Kita seharusnya meluangkan masa 23 jam sehari untuk bermuhasabah dan berfikir, dan sejam lagi untuk berkata-kata, malah itu juga sudah lebih dari yang diperlukan.”

10. Berada dalam keadaan berzikir selalu

Ayatullah Behjat sentiasa menasihatkan pelajarnya agar mendidik diri dalam keadaan da’im al-dhikr, iaitu. sentiasa dalam keadaan mengingati Allah. “Seseorang yang sentiasa berzikir, akan sentiasa ingat bahawa dirinya sentiasa dalam pengawasan Allah, dan sentiasa berkomunikasi denganNya.”

Untuk mereka yang ingin mengubati penyakit waswas, beliau sangat menggalakkan agar bertahlil, iaitu La ila hailallah secara berterusan.

Seorang lagi sarjana agung, Ayatollah Hassanzadeh Amuli juga menambah, bahawa tahlil adalah al zikr al khafi, iaitu zikir rahsia, kerana ia boleh dilakukan tanpa orang lain menyedari kita melakukannya. Ini adalah kerana, tidak seperti zikir lain, contohnya Subhanallah dan Alhamdulillah, sebutan tahlil boleh dilakukan tanpa menggerakkan bibir.”

11. Menganggap amalan diri sebagai tidak mencukupi

Ustad Khusrushahi mengatakan: Ayatullah Behjat sentiasa menganggap amalan mulia dan ibadah yang dilakukannya sebagai tidak mencukupi dan tidak sehebat orang lain, malah beliau sering mengkagumi ibadah yang dilakukan oleh orang lain dan menganggap ibadah mereka sebagai jauh lebih hebat dari apa yang dilakukan dirinya.

Dan dengan ini, dapatlah diakhiri biografi tentang keperibadian agung ini. Untuk menceritakan sepenuhnya, maka sudah tentu artikel ini tidak mampu menampungnya.

Shaykh Behjat meninggal dunia pada 17 Mei 2009 di Qum. Semoga Allah merahmati ruhnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar