Laman

Senin, 16 Januari 2012

Segelintir Munafik Dikenali Sebahagian Dari Sahabat



Rancangan Para Sahabat Untuk Membunuh Nabi(sawa)
Terdapat sebuah riwayat yang diriwayatkan oleh Ulama Sunni berkaitan rancangan para sahabat(tentunya yang munafik) untuk membunuh Rasulullah(sawa) dengan menjatuhkan tunggangan yang baginda naiki dari tebing tajam. Rancangan ini ada kaitannya dengan tafsir surah at Taubah ayat 74:




يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلاَّ أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَليماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ
Mereka (orang-orang munafik itu) bersumpah dengan (nama) Allah, bahwa mereka tidak mengatakan (sesuatu yang menyakitimu). Sesungguhnya mereka telah mengucapkan perkataan kekafiran, dan telah menjadi kafir sesudah Islam, dan mengingini apa yang mereka tidak dapat mencapainya; dan mereka tidak mencela (Allah dan Rasul-Nya), kecuali karena Allah dan Rasul-Nya telah melimpahkan karunia-Nya kepada mereka. Maka jika mereka bertobat, itu adalah lebih baik bagi mereka, dan jika mereka berpaling, niscaya Allah akan mengazab mereka dengan azab yang pedih di dunia dan di akhirat; dan mereka sekali- kali tidak mempunyai pelindung dan tidak (pula) penolong di muka bumi.”
Ketika menerangkan ayat di atas, khususnya di bahagian: ”dan (mereka) mengingini apa yang mereka tidak dapat mencapainya“ para ahli tafsir Sunni telah menafsirkan ada sekelompok para sahabat yang nama mereka dirahsiakan, berkomplot untuk membunuh Nabi(sawa)
=========================================
Tentang ayat di atas, Ibnu Katsir berkata:
و قد ورد أن نفرا من المنافقين هموا بالفتك بالنبي صلى اللّه عليه و سلم و هو في غزوة تبوك، في بعض تلك الليالي في حال السير، و كانوا بضعة عشر رجلا، قال الضحاك: ففيهم نزلت هذه الآية  
“Dan telah datang riwayat bahawa ada sekelompok orang munafik berniat untuk membunuh Nabi (sawa). ketika dalam peperangan tabuk pada salah satu malam dalam perjalanan pulang baginda. Mereka berjumlah belasan orang. Adh- Dhahhâk berkata, ‘Untuk mereka lah ayat ini turun.’”
Kemudian Ibnu Katsir menyebutkan bukti kebenaran pendapat ini dengan mengutip beberapa riwayat para ulama lain berkaitan masalah ini, seperti riwayat al Baihaqi, riwayat Imam Ahmad, Imam Muslim dan lain-lain.
Dalam sebahagian riwayat disebutkan bahawa yang ingin membunuh Nabi (sawa). itu adalah seseorang dari suku Quraisy!
Dalam tafsir al Jalâlain juga menjelaskan ayat tersebut seperti berikut:
وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا من الفتك بالنبي ليلة العقبة عند عوده من تبوك وهم بضعة عشر رجلا فضرب عمار بن ياسر وجوه الرواحل لما غشوه فردوا
“..dan (mereka) mengingini apa yang mereka tidak dapat mencapainya iaitu untuk membunuh Nabi  di malam ‘Aqabah (tebing) sewaktu kepulangan baginda dari Tabuk. Mereka berjumlah belasan orang. Ammâr bin Yâsir mengenali wajah-wajah kenderaan mereka dan menghalaunya ketika mereka hendak mengerumuni Nabi (sawa).”
Ibnu Jauzi juga menyebutnya dalam tafsir Zâdul Masîr-nya. Beliau berkata:
و الثاني: أنّها نزلت فيهم حين همّوا بقتل رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم، رواه مجاهد عن ابن عباس، قال: و الذي همّ رجل يقال له: الأسود. و قال مقاتل: هم خمسة عشر رجلا، همّوا بقتله ليلة العقبة.
“Pendapat kedua: Ayat ini turun tentang mereka yang berniat membunuh Rasulullah saw.. demikian diriwayatkan Mujahid dari Ibnu Abbas, ia berkata, ‘Yang berniat membunuh adalah seorang bernama Aswad. Muqatil berkata, ‘Mereka berjumlah lima belas orang. Mereka berniat membunuh Nabi saw. di malam ‘Aqabah.”
Al Alûsi dalam tafsir Rûh al Ma’âni-nya juga menegaskan adanya perserongkolan para sahabat untuk membunuh Nabi (sawa) itu sepulang dari pertempuran Tabûk itu.
Serta masih banyak lagi kutipan para ulama Ahlusunnah yang menuduh para sahabat itu telah berencana membunuh Nabi Muhammad (sawa).
==================================================
Sekilas Pandang Peristiwa Itu
Dalam perjalanan pulang dari Tabuk, baginda(sawa) bersama sahabat kepercayaan baginda, Ammar(ra) dan Huzaifah(ra) mengambil jalan pintas dengan mengambil jalan pintas yang merbahaya, melalui tebing-tebing tinggi yang tajam. Beberapa orang sahabat munafik, bagaimanapun mengikuti baginda(sawa). Mereka menggunakan penutup wajah, bercadang membunuh baginda dengan mendorong kenderaan baginda jatuh  ke dalam jurang. Malangnya, Nabi(sawa) mengetahui perkara ini, dan mengarahkan Huzaifah untuk mengusir mereka. Sekembali Huzaifah, Nabi(sawa) bertanya kepada beliau, samada Huzaifah mengenali wajah-wajah mereka. Huzaifah menjawab bahawa beliau tidak dapat mengecam wajah mereka kerana mereka menggunakan penutup muka, bagaimanapun, beliau mengecam tunggangan milik mereka. Hudziafah berkata, ‘Mengapa tidak anda perintahkan saja agar mereka dibunuh? Nabi (sawa) menjawab: baginda(swa) tidak mahu nanti orang-orang berkata bahawa Muhammad membunuh sabahatnya sendiri!

Riwayat Lengkapnya.

و أخرج البيهقي في الدلائل عن عروة رضى الله عنه قال رجع رسول الله صلى الله عليه و سلم قافلا من تبوك إلى المدينة حتى إذا كان ببعض الطريق مكر برسول الله صلى الله عليه و سلم ناس من أصحابهفتآمروا أن يطرحوه من عقبة في الطريق فلما بلغوا العقبة أرادوا أن يسلكوها معه فلما غشيهم رسول الله صلى الله عليه و سلم أخبر خبرهم فقال من شاء منكم أن يأخذ بطن الوادي فانه أوسع لكم و اخذ رسول الله صلى الله عليه و سلم العقبة و اخذ الناس ببطن الوادي الا النفر الذين مكروا برسول الله صلى الله عليه و سلم لما سمعوا ذلك استعدوا و تلثموا و قد هموا بأمر عظيم و أمر رسول الله صلى الله عليه و سلم حذيفة بن اليمان رضى الله عنه و عمار بن ياسر رضى الله عنه فمشيا معه مشيا فأمر عمارا أن يأخذ بزمام الناقة و أمر حذيفة يسوقها فبينما هم يسيرون إذ سمعوا وكزة القوم من ورائهم قد غشوه فغضب رسول الله صلى الله عليه و سلم و أمر حذيفة أن يردهم و أبصر حذيفة رضى الله عنه غضب رسول الله صلى الله عليه و سلم فرجع و معه محجن فاستقبل وجوه رواحلهم فضربها ضربا بالمحجن و أبصر القوم وهم متلثمون لا يشعروا انما ذلك فعل المسافر فرعبهم الله حين أبصروا حذيفة رضى الله عنه و ظنوا ان مكرهم قد ظهر عليه فاسرعوا حتى خالطوا الناس و أقبل حذيفة رضى الله عنه حتى أدرك رسول الله صلى الله عليه و سلم فلما أدركه قال اضرب الراحلة يا حذيفة و امش أنت يا عمار فاسرعوا حتى استووا بأعلاها فخرجوا من العقبة ينتظرون الناس فقال النبي صلى الله عليه و سلم لحذيفة هل عرفت يا حذيفة من هؤلاء الرهط أحدا قال حذيفة عرفت راحلة فلان و فلان و قال كانت ظلمة الليل و غشيتهم وهم متلثمون فقال النبي صلى الله عليه و سلم هل علمتم ما كان شأنهم و ما أرادوا قالوا لا و الله يا رسول الله قال فإنهم مكروا ليسيروا معى حتى إذا طلعت في العقبة طرحوني منها قال أفلا تامر بهم يا رسول الله فنضرب أعناقهم قال أكره أن يتحدث الناس و يقولوا ان محمدا وضع يده في أصحابه فسماهم لهما و قال اكتماهم
Imam al Baihaqi meriwayatkan dalam kitab Dalâil-nya dari Urwah yang berkata, “Rasulullah saw. pulang dari Tabuk menuju kota Madinah, sesampainya di sebahagian jalan, sekelompok orang dari sahabat beliau berbuat makar. Mereka berserongkol untuk menjatuhkan baginda saw. dari atas tebing di jalan itu. Sesampainya mereka di ujung tebing itu, mereka bermaksud berjalan di sana bersama-sama Nabi saw. Ketika telah bergabung, Rasulullah saw. bersabda kepada para sahabat, ‘Siapa yang ingin menempuh jalan lewat perut lembah silakan, ia lebih lebar untuk kalian!’ Sementara Rasulullah saw. melewati jalan tebing itu. Para sahabat melewati perut lembat kecuali beberapa orang yang berencana berbuat makar terhadap Rasulullah saw. Ketika mereka mendengar pengumuman itu, mereka bersiap-siap dan mengenakan penutup wajah dan berencana melakukan makar besar. Rasulullah saw. memerintahkan Hudzaifah bin al Yamân ra. Dan Ammâr bin Yâsir ra.. Keduanya berjalan bersama beliau, Ammâr diperintah untuk memegang kendali kenderaan baginda, sementra Hudzaifah diminta untuk menuntunnya. Ketika mereka sedang berjalan, mereka mendengar suara suara langkah-langkah mereka (yang bermakar itu). Mereka berusa menerobos rombongan Nabi saw. Baginda(sawa) marah dan memerintahkan Hudzaifah untuk menghalau mereka. Hudzaifah melihat marahnya Rasulullah saw. Hudzaifah kembali ke belakang dengan membawa tongkat kecil untuk menghalau mereka. Hudzaifah menghadap wajah-wajah kendaraan mereka dan memukulnya dengan tongkat itu. Hudzaifah melihat mereka dalam keadaan mengenakan penutup wajah seperti kebiasaan sebahagian orang yang bermusafir. Allah menanamkan rasa takut dalam hati mereka ketika mereka melihat Hudzaifah ra. dan mereka menyangka bahawa Hudzaifah sudah mengetahui rencana jahat mereka terbongkar. Mereka bercepat-cepat lari dan bergabung dengan orang-orang lain. Hudzaifah ra. kembali kepada Rasulullah saw., setelah sampai, beliau memerintah Hudzaifah dan Ammâr agar pantas menuntun kenderaan beliau sehingga sampai di puncak tebing itu dan setelahnya mereka keluar darinya sambil menanti rombongan lain yang menempuh jalan perut lembah.
Nabi (sawa). bersabda kepada Hudzaifah: “Hai Hudzaifah, apakah engkau mengenali sesiapa dari mereka itu?”
Hudzaifah menjawab: “Aku mengenali kenderaan-kenderaan itu milik si fulan dan si fulan. Gelapnya malam menutupi wajah mereka di samping itu mereka mengenakan penutup wajah.”
Nabi saw. bersabda, “Tahukan kamu apa mahu mereka?”
“Tidak. Demi Allah.” Jawab Hudzaifah.
Nabi (sawa) menjelaskan, “Mereka berencana jahat membunuhku. Mereka ikut berjalan bersamaku sehingga ketika sampai di atas tebing mereka akan melemparkanku dari atasnya.”
Hudzaifah berkata, “Mengapakah tidak anda perintahkan saja agar kami penggal leher-leher mereka?!”
Nabi (sawa) “Aku tidak suka nanti orang-orang berkata Muhammad membunuh sahabatnya sendiri.”
Kemudian Nabi (sawa) menyebutkan nama-nama mereka untuk Hudzaifah dan Ammâr dan meminta keduanya merahasiakan

Rujukan: Tafsir ad Durrul Mantsûr,3358


Riwayat-riwayat senada juga telah disebutkan oleh para ulama seperti Syeikh Jalaluddin as Suyuthi dalam tafsirnya dan lainnya.
Di bawah ini saya sertakan teks asli riwayat tanpa terjemahan sebagai tambahan.
  • و أخرج البيهقي في الدلائل عن ابن اسحق نحوه و زاد بعد قوله لحذيفة هل عرفت من القوم أحدا فقال لا   فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم ان الله قد أخبرني بأسمائهم و أسماء آبائهم و سأخبرك بهم ان شاء الله عند وجه الصبح فلما أصبح سماهم له عبد الله بن أبى سعد و سعد بن أبى سرح و أبا حاصر الاعرابى و عامر و أبا عامر و الجلاس بن سويد بن الصامت و مجمع بن حارثة و مليحا التيمي و حصين بن نمير و طعمة بن أبيرق و عبد الله بن عيينة و مرة بن ربيع فهم اثنا عشر رجلا حاربوا الله و رسوله و أرادوا قتله فاطلع الله نبيه صلى الله عليه و سلم على ذلك و ذلك قوله عز و جل وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا و كان أبو عامر رأسهم و له بنوا مسجد الضرار و هو أبو حنظلة غسيل الملائكة
  • و أخرج ابن سعد عن نافع بن جبير بن مطعم قال لم يخبر رسول الله صلى الله عليه و سلم بأسماء المنافقين الذين تحسوه ليلة العقبة بتبوك غير حذيفة رضى الله عنه وهم اثنا عشر رجلا ليس فيهم قريشي و كلهم من الأنصار و من حلفائهم
  • و أخرج البيهقي في الدلائل عن حذيفة بن اليمان رضى الله عنه قال كنت آخذ بخطام ناقة رسول الله صلى الله عليه و سلم أقود به و عمار يسوقه أو أنا أسوقه و عمار يقوده حتى إذا كنا بالعقبة فإذا أنا باثني عشر راكبا قد اعترضوا فيها قال فأنبهت رسول الله صلى الله عليه و سلم فصرخ بهم فولوا مدبرين فقال لنا رسول الله صلى الله عليه و سلم هل عرفتم القوم قلنا لا يا رسول الله كانوا متلثمين و لكنا عرفنا الركاب قال هؤلاء المنافقون إلى يوم القيامة هل تدرون ما أرادوا قلنا لا قال أرادوا ان يزحموا رسول الله صلى الله عليه و سلم في العقبة فيلقوه منها قلنا يا رسول الله الله الا تبعث إلى عشائرهم حتى يبعث إليك كل قوم برأس صاحبهم قال لا انى أكره ان تحدث العرب بينها ان محمدا قاتل بقوم حتى إذا أظهره الله بهم أقبل عليهم يقتلهم ثم قال اللهم ارمهم بالدبيلة قلنا يا رسول الله و ما الدبيلة قال شهاب من نار يوضع على نياط قلب أحدهم فيهلك

Kesimpulan

Jelas dari riwayat di atas, orang-orang munafik ini adalah termasuk dan DIKENALI sebagai sahabat Nabi(sawa). Ini bertentangan dengan pendapat Ahlul Sunnah yang mengatakan keseluruhan sahabat itu adil dan tidak termasuk golongan munafik. Mereka sentiasa bersama Nabi(sawa), bermusafir bersama, berperang bersama,solat bersama dan sebagainya. TIdak mustahil, orang-orang ini, adalah para sahabat dekat Rasulullah(sawa)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar